الأحد، 14 مارس 2010

تقدير الذات - الثقة بالنفس

النهاردة لقيت مقال مكتوب عن تقدير الذات و بصراحة حسيت ان المقالة دي بالظبط بتتكلم عني
و ابتدبت اشوف و ادرك حاجات مكنتش واخد بالي منها قوي
ده عنوان المقالة
http://www.arabicrecovery.com/Article.aspx?ArticleId=786

هاحط شوية مقتطفات من الحاجات اللي في المقالة و اللي انا فعلا حاسس بيها قوي في حياتي

إن الأباء المفرطون في حماية أبنائهم حوفاً من الفشل، أو خوفاً أن يصابوا بالكبرياء والتمرد، فهم يُوصلون رسالة تحزيرية لأبنائهم بأنهم عاجزون بدون مساعدة أبائهم، فيؤدي هذا إلى احساس الطفل بأنه غير كُفء في قدراته.
إن الإفراط في الحماية يوصل رسالة وهي: (أنا مَعرفش، أنا مَقدرش، أنا ماليش قيمة).

اذا انتقدني أحدهم، فأنا إذاً فاشل ولا استحق الحياة.

التقليل من الإيجابي أو تصغير النجاح: أي شخص يستطيع أن يفعل ذلك، هذا ليس هو المهم.
توقع قراءة الأفكار: توقع أن يفهم الآخرون احتياجاتي وينفذوها دون أن أتكلم.
التفكير العاطفي: أفكار مبنية على المشاعر (حاسس إني غبي، دمي تقيل).

كما يميل بعض الناس إلى تَقبّل ما يضعه العالم في طريقهم دون أن يتحدّوه او يغيروه.

ينطلق الأشخاص الذين لا يقدرون ذواتهم في هذه الحياة من واحد أو أكثر من العوامل أو الدوافع التالية :
الافتقار إلى الثقة بالمهارات الاجتماعية.
الحساسية المفرطة لآراء الآخرين.
اللجوء إلى الدفاع عن النفس في السلوك والمحادثات.
إعادة المراجعة الذهنية للمحادثات أو الأوضاع الماضية.
عدم القدرة على تقبل المديح.
الخوف من الترك والوحدة.

دي كانت اهم النقط اللي باحس بيها و تعباني قوي
و العجيب اني كتير قوي باحس اني مش واثق في نفسي في شغلي مع اني الحمد لله شاطر قوي في شغلي و واخد وضعي بس رغم كدة بردو ثقتي بنفسي مش قوية !! :(

اخر حاجة في المقالة كانت عن كيفية التعامل مع المشكلة و هي كالتالي
إبحث عن من يمكنه سماعك والاحساس بك ومساعدتك.
إقبل المديح والتشجيع على الأمور الجيدة التي تقوم بها.
استمر في تطوير مهاراتك وتحسين إمكانياتك.
دعم الإنتماء والقبول لديك (فريق، نادى، مجموعة).
فكر في إيجاد طرق يمكنك من خلالها تحسين تصورك لذاتك.
لا تطلق على نفسك ألقاباً سلبية.
لا تقارن نفسك بالآخرين.
اختلط بأشخاص إيجابيّن.
لتكن توقعاتك من الآخرين واقعية.
استرخ وخُذ الأمور ببساطة.


كدة انا شايف المشكلة و شايف كمان المفروض اتعامل معاها ازاي
يا ترى هاعرف اتعامل معاها فعلا؟؟؟

انا بقيت حاسس اني كل شوية باكتشف مشاكل جديدة فيا
مش عارف هاحل ايه و لا ايه :( :(

عموما هاحاول اكون ايجابي و اقول لنفسي على الاقل في تقدم كويس بيحصل و انا حاسه
انا النهاردة اختلفت عن كام شهر فاتوا
و ان شاء الله لازم كل يوم يكون في تغيير و لازم افرح بالتقدم ده و يكون سبب للتفاؤل بدل ما انا علطول مقضيها تشاؤم

اتمنى ان ده ما يكونش مجرد كلام و لكن يبقى افعال و خطوات حقيقية اخدها في حياتي !!

هناك تعليق واحد:

  1. ياريت يكون افعال ياصديقي .. انا حاسس كانى صاحب المقال مش انت .. حاسس ان انت انا =)

    ردحذف