الأحد، 7 مارس 2010

ما اسهل الكلام و ما اصعب التنفيذ

النهاردة حصلي حاجات غريبة قوي
فجأة بالليل الساعة 4:30 الفجر كدة صحيت و فوجئت اني مش جايلي نوم
و لقيت دماغي شغالة و فضلت افتكر ايام الطفولة
و افتكر قد ايه كنت ضعيف و مستسلم لأي حاجة بتحصلي
المهم قولت اهي فرصة كويسة احاول افتح الموضوع مع صديقي الغيري من النقطة دي
طبعا جيت افتح الكلام و احاول اقول اي حاجة
لقيت الموضوع صعب جدا و مش عارف اتكلم
اكتشفت اني اصلا مكسوف من نفسي
ابتديت افتكر مواقف كانت بتحصلي زمان
و اتضايقت من نفسي جدا
و لقتني باكلمني و اقول لروحي

انت ليه كنت ضعيف كدة؟

ليه كنت مستسلم للدرجة دي؟
ليه مكنتش بتدافع عن حقك؟
مبسوط للي وصلنا ليه ده؟

انا مش عارف ازاي هاقدر اتكلم عن ضعفي مع واحد و كمان غيري؟؟
ده انا لما باتكلم عن ضعفي مع روحي و افتكر المواقف اللي كانت بتحصلي باتكسف و ازعل من نفسي قوي
طب ازاي بقى اتكلم مع حد تاني

الموضوع طلع صعب جدا جدا
انا حاسس اني تايه قوي و متلخبط
و فعلا مش فاهم انا ليه من صغري ضعيف و مستسلم
و ليه كنت باسيب ناس تتحكم في حياتي و تمشيني على مزاجها
و ليه عمري ما كنت باقول لا و لو حبيت ارفض اي حاجة لازم ادور على عذر اقوله
مع اني ببساطة ممكن اقول لا !!!

هو الظاهر كدة ان مظهر القوة اللي كنت باتظاهر بيه قدام الناس
من كتر ما حصل انا نفسي صدقته
و بقيت مصدوم من ضعفي !!!!!!!!

انا دلوقتي حاسس اني تايه و مش فاهم حاجة !!

هناك تعليقان (2):

  1. السلام عليك
    قريت معظم تدويناتك
    بشجعك تستمر فى التدوين
    :)
    عندك فكر

    إعترافك بضعفك دى أول خطوات القوة الحقيقية
    ومن خبرتى الشخصية
    بقول مش إعتراف بس لا دا إحترام ضعفى كمان وماتكسفش منه
    --------------------------
    تخيل معايه لو طفل صغير عجز ان يعمل حاجه مثلا
    فإنت نهرته وسخرت منه
    تفتكر ان هو هيقدر يعدى عجزه بالعكس هتلاقيه اتكسف وخجل وفقد الثقة بنفسه ويمكن يخاف يقدم انه يعمل الحاجه دى تانى
    لكن لما تقدمله احترام عجزه وضعفه وتساعده انه يعمل الشىء اللى ماقدر يعمله
    هتلاقيه خاد الثقه بنفسه
    وقدر يعمل اللى ماكانش قادر يعمله...
    -----------------------------------
    فأنا بعمل كده مع نفسي
    :)

    ردحذف
  2. اشكرك على تعليقك وعلى نصايحك الجميلة

    انت معاك حق فعلا في كل اللي قولته
    و انا بدأت احس بده فعلا

    هاحاول اني احترم ضعفي علشان اقدر اتغلب عليه
    و ابدأ فعلا اول خطوات القوة الحقيقية

    هو الموضوع صعب شوية بس الكويس اني مقتنع ان ده الصح :)

    شكرا لمرورك

    ردحذف