الجمعة، 5 مارس 2010

الحب و القبول بداية التعافي

انا من اول ما بدأت مسيرة التعافي و انا باسمع كلام كتير عن الحب و القبول و انه بيساعد قوي في موضوع التعافي
في الاول كنت باقول اهو كلام مكنتش فاكر ان هايكون ليه تأثير فعلي

بعد فترة من مسيرة التعافي لما لقيت القبول و التشجيع من المعالج
و عرفني على ناس سبقوني في مسيرة التعافي و وصولوا لنتايج حلوة قوي
و ابتديت اتكلم مع الناس دي عن نفسي و عن مشاعري و عن الاوقات اللي باكون فيها ضعيف و باقع
و لقيت الناس دايما بتقبلني و بتسمعني و تشجعني اني حتى لو وقعت اني اقوم و اقف و اكمل
وقتها حسيت فعلا ان ده فرق معايا كتير - الحب و القبول هما اكتر حاجة انا محتاجها

احنا كمثليين غالبا بيكون عندنا جوع شديد للحب و اتعودنا نشبع الحب ده بطريقة غلط
لكن احتياج الحب و الجوع ده ممكن يتسددلنا بطرق تانية سليمة
لما نلاقي ناس تقبلنا و تفهم مشاعرنا و تفهم اد ايه احنا بنعاني من موضوع المثلية ده بيفرق كتير قوي

ده بالنسبة لي كان بداية لاني ابدا اقبل نفسي
لما ابتديت اقبل نفسي و ابطل اوصم نفسي و احس بالعار بسبب موضوع المثلية
ده كان بداية التغيير

الغريب فعلا ان اول طريق التغيير هو ان احنا نقبل نفسنا زي ما احنا
نقبل نفسنا معناها اننا نفهم ان في مشكلة و احنا ملناش ذنب فيها و نحب نفسنا و نبدأ نحل المشكلة
لكن فعلا لما نركز على نقطة ان احنا وحشين قوي و اللي بنعمله ده غلط و نوصم نفسنا و نحس بالعار ده بيزود المشكلة عندنا اكتر

فعلا المثلية دي غريبة قوي - كل ما تكره نفسك بسببها كل ما هي تزيد اكتر و كل ما انت تكره نفسك اكتر
لكن لما تقبل نفسك و تحبها و من المنطلق ده تبدأ تغير نفسك هاتلاقي المشكلة واحدة واحدة بتقل
وده فعلا اللي انا حاسس بيه في حياتي
حاسس اني بدأت افهم نفسي اكتر شوية
بدأت اقبل نفسي و احبها
بدأت احس بحب و قبول من ناس تانية

الحاجة الكويسة كمان اني فهمت و عرفت فعلا اني لما بانجذب لحد فدي اشارة بتقولي اني محتاج للحب و عندي جوع للحب
و بقيت فاهم ان طريقة تسديد الحب ده لازم تكون بصورة مختلفة عن اللي كنت متعود عليها زمان
انا من زمان و انا عارف اني مش محتاج جنس بقدر ما انا محتاج حب - بس بردو كنت زمان بادور على الحب ده في اطار علاقة جنسية
لكن الصح و اللي باحاول اعمله اني الاقي حب نقي - حب حقيقي و قبول ليا انا
ده اتأكدلي قوي لما باكون واقف وسط مجموعة ناس و اتكلم معاهم و احس ان الناس دي مبسوطة و انا باتكلم و بيحبوني و عايزين يشوفوني اكتر
وقتها بالاقي نفسي مبسوط و الاقي المثلية بقت اخر حاجة ممكن تيجي على بالي


الخطوة الجاية ان شاء الله و ربنا يستر و تعدي على خير اني هاقول لواحد صاحبي غيري عن ميولي المثلية
هي خطوة صعبة قوي بس ان شاء الله لما تحصل و صاحبي ده يقدر مشاعري و يقبلني؛ الخطوة دي ان شاء الله تديني دفعة قوية لقدام

الأربعاء، 3 مارس 2010

مبحبش حد يشوف اي دموع في عينيا

في اغنية لانغام اسمها "مبحبش" الاغنية دي بتنطبق عليا قوي
و المشكلة انها بتنطبق عليا بصورة مطلقة - يعني مفيش حد في حياتي استثناء !!!
و ده اللي باحاول اغيره و اقدر ان يكون في ناس في حياتي تشوفني زي ما انا
هاخد اجزاء بسيطة من الاغنية و اعلق عليها في حياتي

مبحبش حد يشوف اي دموع في عينيا

انا من زمان قوي مش باعرف اعيط لا قدام حد و لا حتى مع نفسي
احيانا كتير اكون متضايق قوي و احاول اعيط - على ما اسمع ان الدموع بتريح - لكن مش باعرف
دموعي مش بترضى تنزل !!
احيانا احس اني ندمان على ذنوبي الكتير و ابقى عايز ابكي دموع ندم بس بردو مفيش فايدة
اخري قوي يعني ان عيني تلمع بالدموع
انا فاكر كويس اخر مرة عيطت فيها كانت من سنين كتير قوي و كان موقف عبيط حصل من اخويا الكبير
و قعدت اعيط و والدتي كانت بتهديني و تقولي ده موقف عبيط و اخويا الكبير كان مستغرب قوي
من يومها قولت مش هاعيط تاني - و الغريبة انه قرار بقيت عايز الغيه و مش عارف !!!

ما انا لو بانكسر من جوايا مش عايز في نظر الناس اتهد

دي بتحصلي كتير قوي
اكون جوايا متضايق جدا او متدمر من جوا - لكن الصورة اللي برا بتكون مختلفة تماما
في الشغل او مع اصحابي مثلا - هايبصوا يشوفوني شكلي عادي جدا و مبتسم
و ممكن اضحك معاهم - مع ان بيكون جوايا حزن رهيب او حاسس اني مكسور
لكن كان عندي مبدأ ان محدش المفروض يحس بده
زمان كنت باقنع نفسي اني باعمل كدة علشان الناس ملهاش ذنب انها تتضايق بسببي
بس غالبا انا بابقى خايف اظهر الحزن اللي جوايا

مبحبش ابان مغلوب ضعيف و صورتي في نظر الناس تتهز

كتير قوي الحزن اللي جوايا اللي باخبيه عن الناس ده بيكون بسبب مواقف بامر بيها و اكون ضعيف قوي
يعني مثلا مواقف اكون متهاون قوي في حقي و مستسلم و ضعيف جدا
بالتالي مش باكون عايز اظهر الضعف ده قدام حد
المهم ان كلها غالبا بتبقى مواقف ضعف - ممكن مثلا امر بموقف و احس اني اتنصب عليا
غالبا وقتها باحس اني اتنصب عليا علشان انا عبيط و ضعيف و بيبقى وقتها مش مهم عندي اني اتنصب عليا
قد ما بيبقى مهم ان محدش يعرف ده علشان محدش يقول عليا عبيط !!!
اللطيف بقى ان في بعض مواقف كنت باخبيها و ابقى مش عايز خالص ان حد يعرفها و فجأة الاقي حد من اصحابي بيحكي انه مر بموقف مماثل و عادي جدا يعني مفيش حاجة و محدش حس انه ضعيف او كدة !!!

طبعا في مسيرة التعافي ابتديت اكتشف و افهم ان ده لازم يتغير
لازم يكون في ناس في حياتي اقدر اظهر قدامهم بضعفي و بكل حاجة
اقدر اتكلم عن مواقف الضعف المختلفة
اتكلم عن مشاعري و اعبر عنها و ابطل اكتم كل حاجة جوايا
فعلا انا تعبت من اني اخد كل حاجة على جوا و اهتم اني احافظ على المظهر اللي برا ثابت
ربنا يساعدني و اقدر اغير ده واحدة واحدة

الجمعة، 26 فبراير 2010

قصتي مع المثلية - قرار التغيير - بداية مشوار التعافي

النهاردة عايز اتكلم عن رحلتي الطويلة مع المثلية و عن قرار التتغيير

بداية الموضوع كممارسات كان من حوالي 12 سنة - يااااااااااااه ما كنتش متخيل انه رقم كبير كدة
كانت كلها مع واحد صاحبي و ما كنتش قادر امسك ان في حاجة غلط و لا متخيل اني عندي مشكلة
بعد حوالي 3 سنين قولت اكيد اللي بيحصل ده غلط و اخدت اول قرار للتوقف في حياتي
التوقف ده استمر تقريبا 4 سنين - في ال 4 سنين دول كانت بتجيلي افكار - ممكن احس اني منجذب لناس معينة
مكنتش باركز قوي و سيبت نفسي على اني عادي و مفيش مشكلة
رجعت بعد الفترة دي افكر و بدات اتعرف تاني و بدات اقع كتير قوي
فضلت عايش بين اني اقع و اقوم و اقول هابطل - و ما اكملش و اقع تاني
كنت بادور على حاجة غامضة ما كنتش عارف ايه هي - بس بعد فترة فهمت اني مش عايز جنس
انا عايز حب - احساس ممكن اكون مفتقده من زمان
دخلت في علاقات فاشلة كتير - اطول علاقة كانت 3 شهور

اكتر حاجة كانت بتخليني اقول اني عايز اتغير هو الدافع الديني و الخوف من المجتمع
مع الوقت و كتر الناس اللي اتعرفت عليهم بدأت الدوافع تقل قوي و بدأت احس ان مفيش فايدة ...

من حوالي سنتين قررت اجرب الطب النفسي - و في حد مثلي قالي على دكتور و روحتله
بس للاسف ما كانش بيعالج حاجة عندي - كان مركز على ادوية تخليني اكون هادي جنسيا
ما انكرش انه فرق معايا فترة - بس في الاخر لقتني زي ما انا - مفيش حاجة اتغيرت
استمريت معاه 9 شهور تقريبا - و بعد كدة بطلت اروحله و وقفت الادوية

ناس كتير كانت بتقولي انت مولود كدة و مش ممكن تتغير - و انا بدأت اقتنع بده
كانت اكبر مشكلة اني حتى لو اقتنعت بده - فانا بادور على علاقة حب "علاقة انسانية اكتر منها جنسية" و ده مش موجود
و لو اتوجد هايستمر فترة و يقف
و فعلا كنت باتعرف كتير و اخد على دماغي كتير
لغاية ما فهمت اني باجري ورا سراب

مجرد وهم باحاول اوصله و هو مش موجود - لقيت نفسي تايه - ما بقتش عارف انا مين
انا عايز ايه في حياتي ابتديت احط الاختيارات قدامي

1- اقبل بالوضع كما هو عليه و اكمل حياتي كمثلي
2- اتغير و اعيش حياة طبيعية

بالنسبة لاول اختيار - شكله سهل و مش محتاج مجهود - بس لما فكرت فيه كويس لقيته هايخليني اعيش في عذاب و اوهام طول عمري
و افضل طول حياتي ادور على وهم و سراب مش موجود - بالتالي صعب اني اقبل بالاختيار ده

تاني اختيار - التغيير - لقتني باقول لنفسي
انت فاكر انك ممكن تتغير
انت جربت كتير و كل مرة بترجع تاني
و كل ما بترجع بتكون اسوأ من الاول
وفي ناس كتير "منهم الطب النفسي في الغرب" بيقولوا ان دي حاجة طبيعية و التغيير مش ممكن

لقيت نفسي تايه قوي مفيش اختيار من دول نافع - طب اعمل ايه - اولع في روحي و اخلص ؟؟!!

في الفترة دي بدأ اسم دكتور اوسم يجي قدامي كتير - بدات اسمع عنه
بدات اقرا ان التغيير ممكن

قولت لنفسي طب ما اجرب تاني - هاخسر ايه - اهي محاولة و يمكن تجيب نتيجة

فعلا بدات من حوالي 4 شهور اروح لدكتور اوسم

و بدات فعلا احس بفرق في حياتي و بقى عندي امل كبير قوي اني اتغير
و حسيت ان التغيير ممكن و مش مستحيل

انا ماشي حاليا في طريق التعافي و باحاول ان خطواتي تكون ثابتة و ما ارجعش لورا تاني
انا واثق في معونة ربنا ليا و انه اكيد هايساعدني في مشوار التعافي

الخميس، 25 فبراير 2010

انا مين؟

اول حاجة اجرب اكتبها هاقول بسرعة انا مين و عايز ايه

انا شاب حاليا عندي 27 سنة
باعاني من ميول جنسية مثلية
بدأت مسيرة التعافي من حوالي 4 شهور تقريبا
في تقدم اقدر اقول عليه كويس و اتمنى اني استمر

و انا باحاول اتعالج من المثلية اكتشفت ان في مشاكل تانية كتير في حياتي محتاجة تتصلح
منها مثلا اني مش باعرف اعبر عن مشاعري كويس
مش باحكي عن مشاكلي
من هنا فكرت اني اجرب موضوع التدوين - انا شوفت مدونات كتير - فقولت و ليه لا
اجرب انا كمان يبقى عندي مدونة
اعبر فيها عن مشاعري
احكي مشاكلي
يمكن في يوم الاقي نفسي باتواصل مع ناس عن طريق المدونة دي
و الاقي ناس تحس بمشاعري و تحس بيا

مين عارف
اهي تجربة و مع الايام هاشوف هاتوصل لايه ...